Het doel van een bedrijf is om zoveel mogelijk winst te behalen. Dit kan op  verschillende manieren gerealiseerd worden. Het uitgangspunt hierbij is dat elk bedrijf klanten nodig heeft. Deze klanten schaffen producten of diensten aan en moeten in ruil daarvoor een vergoeding betalen. Met credit management worden mogelijke risico vroegtijdig ontdekt. Normaliter verloopt het soepel met op tijd betalende klanten en bedrijven die de producten en diensten op tijd leveren. Er komen echter ook situaties voor waar dit niet altijd het geval is. Bedrijven krijgen soms te maken met klanten die niet op tijd of helemaal niet betalen. Voor bedrijven zijn er dan een gericht stappenplan en tips om te volgen.

Contact opnemen met de klant

Voordat er snel conclusies worden getrokken is het belangrijk om contact op te nemen met de klant. Bedrijven die een kredietverzekering hebben kunnen klanten, die niet betalen, wel aan vanwege de ongedekte risico’s die ze hebben. Bedrijven kunnen contact opnemen met klanten door middel van een telefonisch gesprek. Wanneer de klant telefonisch niet reageert, kan er via e-mail contact worden gezocht met de klant. Door persoonlijk de klant te benaderen wordt duidelijk dat de rekening snel moet worden betaald. Klanten kunnen na een  persoonlijk gesprek  met het bedrijf de rekening betalen. Verder zijn er ook andere mogelijkheden om ervoor te zorgen dat klanten betalen.

Het sturen van een herinnering

Er kunnen ook eenvoudige situaties plaatsvinden waar de klant de rekening simpelweg vergeten is te betalen. Het is daarom verstandig om een betaalherinnering naar de klant te sturen. Op deze manier worden mogelijke verhitte gesprekken vermeden. Het vergeten te betalen van een rekening kan gebeuren en als de klant deze na de betaalherinnering betaald, is het probleem opgelost. Een betaalherinnering kan gezien worden als een vriendelijke herinnering waarin staat wat er gebeurt als de klant de rekening later betaalt. De meeste bedrijven leggen een bepaalde rente op aan de klant die deze moet betalen als hij de rekening te laat betaalt.

Mogelijke kosten van te laat betalen

Zoals eerder werd gezegd is het mogelijk om een wettelijke rente in rekening te brengen voor klanten die niet of te laat betalen. Deze wettelijke rente mag worden ingezet als de klant te laat is met betalen. De hoogte van de rente wordt bepaald met behulp van de betalingsachterstand. Een grotere achterstand resulteert in een hogere rente. Het is ook mogelijk om incassokosten in rekening te brengen. Incassokosten zijn kosten die je maakt om het  geld te krijgen dat de klant niet betaald. De wettelijke rente en incassokosten moeten worden gebruikt als er van een betaalherinnering en telefoontje niks is gekomen.

Het inschakelen van een incassobureau

Wanneer al de hierboven genoemde maatregelen niet hebben geholpen, is het mogelijk om een incassobureau in te schakelen. Een incassobureau houdt verder contact met de klant die de betalingen niet verricht. Het bureau stuurt brieven naar de klant om ervoor te zorgen dat de klant de rekeningen betaalt. Een deurwaarder gaat nog een stapje verder. Een deurwaarder kan gebruik maken van middelen om ervoor te zorgen dat de klant met dwang de rekeningen betaalt. Dit kan worden verricht door beslag te leggen op de bezittingen van de klant om deze vervolgens te verkopen. Niet of te laat betalende klanten is iets wat bedrijven zo min mogelijk willen meemaken.

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.